W dniu 1 maja 2012 roku odbył się organizowany od kilku lat Dzień Otwartych Drzwi huty Vitkovice w Ostrawie, na który postanowiłem pojechać. Do Ostrawy pojechałem pociągami Regio z Tych
Miasta z przesiadkami w Tychach i Czechowicach Dziedzicach do Cieszyna, pieszo przeszedłem na dworzec w Czeskim Cieszynie, a następnie pociągiem przyspieszonym dojechałem do stacji Ostrava
střed. Z tej stacji do huty postanowiłem przejść się pieszo (ok. 2,5km). Na terenie huty można było chodzić praktycznie wszędzie i można też było wszystko fotografować. Nie można było wchodzić
do niektórych hal, ale te nie były zamknięte bramami, a jedynie zostały przewieszone wstęgi, do których można było podejść i zobaczyć co się dzieje w środku. W niektórych miejscach nie było wstęg
ze względu na ruch pojazdów i pociągów, ale w tych miejscach stali pracownicy huty. Można było zobaczyć w lokomotywowni oraz w pracy tabor hutniczej kolei normalno- oraz wąskotorowej o
rozstawie szyn 790mm. Zostały również uruchomione dodatkowe pociągi pasażerskie. Pierwszy z nich kursował co godzinę po terenie huty i skladał się z dwóch wagonów metra oraz lokomotyw 740
880-0 i 703 821-9 (napędzanej CNG). Drugi z nich ykonał 3 kursy wokół Ostrawy trasą: lokomotywownia Vitkovice Doprava - Ostrava Vitkovice - Ostrava Svinov - Ostrava hl.n. - Ostrava-Stodolní -
Ostrava střed - Ostrava Vitkovice - lokomotywownia Vitkovice Doprava. Prowadziły go lokomotywy serii 740 i składał się z dwóch standardowych wagonów bezprzedziałowych. Po zwiedzeniu huty
postanowiłem odbyć przejażdżkę ostatnim kursem tego składu na całej trasie. Po powrocie zostało kilkanaście minut do końca "otwartych drzwi" więc wykonałem jeszcze kilka zdjęć i wyszedłem z
huty. Przy bramie wjazdowej stoi pociąg wąskotorowy w charakterze pomnika, któremu zrobiłem kilkanaście zdjęć. Następnie poszedłem na pobliski przystanek tramwajowy Pohraniční, na którym
wsiadłem do tramwaju linii 12. Postanowiłem się nim przejechać do pętli Hlučínská, gdzie wykonałem kilka zdjęć i tym samym tramwajem pojechałem na przystanek Křižíkova, gdzie przesiadłem się do
tramwaju linii 2, którym dojechałem na dworzec główny. Na dworcu spędziłem niecałe 1,5 godziny i sfotografowałem kilkanaście pociągów. Początkowo planowałem wrócić do domu pociągami przez
Bohumin, Racibórz, Rybnik i Katowice Piotrowice, lecz jadąc tramwajem rodzice zadzwonili, że mogą po mnie przyjechać samochodem do Cieszyna. W związku z tym pojechałem pociągiem osobowym
do Czeskiego Cieszyna. Do Ostrawy pojechałem trasą przez Havířov, więc wrócić postanowiłem trasą przez Bohumin i Karvinę. Gdybym do domu wracał pociągami dojechałbym o ok. 23:30, ale dzięki
temu, że rodzice po mnie przyjechali do Cieszyna wróciłem o ok. 19. Łącznie tego dnia pociągami przejechałem ok. 175km (w tym ok. 25km pociągiem dodatkowym). |
Oto skan biletów, na których jechałem: |
|
A to plan, według którego jechałem: |
Tychy Miasto (5:14) - Tychy (5:20) R-90016 rel. Tychy Miasto - Sosnowiec Gł. |
Tychy (5:26) - Czechowice Dziedzice (6:03) R-413 rel. Katowice - Zwardoń |
Czechowice Dziedzice (6:11) - Cieszyn (7:28) R-1031 rel. Czechowice Dziedzice - Cieszyn |
Český Těsín (8:12) - Ostrava střed (8:49) Sp-1612 rel. Český Těín - Opava východ |
Lok.depo, vlečka VD (12:45) - Lok.depo, vlečka VD (13:47) Os-31020 (pociąg dodatkowy) |
Pohraniční (14:17) - Hlučínská (14:36) tramwaj linii 12 |
Hlučínská (14:47) - Křižíkova (14:54) tramwaj linii 12 |
Křižíkova (14:54) - Hlavní nádraží (14:58) tramwaj linii 2 |
Ostrava hl.n. (16:30) - Český Těsín (17:17) Os-2913 rel. Hranice na Moravě - Čadca |
Zdjęcia z tej wycieczki. |