W połowie stycznia w halach targowych w niemieckim Löbau położonym ok. 25km od Görlitz odbywała się 16 edycja wystawy Modell+Bahn. Postanowiłem pojechać tam w niedzielę 14 stycznia, ponieważ w sobotę schodziłem z nocnej zmiany. Problemem był fakt, że w poniedziałek szedłem na dzienną zmianę, więc wycieczkę musiałem rozplanować w taki sposób, aby wrócić do domu jeszcze w niedzielę. Miałem 2 możliwości powrotu: nieco się pospieszyć i zdążyć na pociąg o 15:11, by w domu być ok. 22 lub na spokojnie wszystko obejrzeć i pójść na pociąg o 19:11, lecz z tego połączenia do domu wróciłbym ok. godziny 1:30. Zważywszy, że do pracy musiałem wstać o godzinie 5 rano i byłbym praktycznie po 3 nieprzespanych nocach (1 noc w pracy i kolejne dwie w drodze) postanowiłem jednak zdążyć na to wcześniejsze połączenie. |
Z początku planowałem wyjechać z Tych Lodowiska ostatnim pociągiem o godzinie 22:30, ale w Katowicach musiałbym czekać ponad godzinę na "Przemyślanina", którym jechałem do Wrocławia. Po przeanalizowaniu rozkładów jazdy postanowiłem jednak wyjechać autousem linii 1 o 23:36. Z domu musiałem wyjść praktycznie w takim samym czasie, ale autobus jedzie do Korfantego ok. 50 minut i ostatecznie mniej czasu musiałbym spędzić na dworcu. I faktycznie na dworzec doszedłem około godziny 23:40, czyli miałem nieco ponad pół godziny do pociągu. Przemyślanin przyjechał planowo i ze względu na rozkłądowy ponad 20-minutowy postój postanowiłem zrobić jeszcze zdjęcie lokomotywy prowadzącej go, a następnie udałem się do wagonu. Do Wrocławia również dotarł planowo (a nawet 2 minuty przed czasem). Kolejne 2 zdjęcia lokomotywy i udałem się w poszukiwaniu automatów biletówych Kolei Dolnośląskich. Na stronie internetowej przewoźnika jest napisane, że można w nich zakupić wszystkie bilety, włącznie z EURO-NYSA TICKET, na którym miałem jechać od Węglińca. Niestety okazało się to nieprawdą i zakupiłem tylko jednorazowy bilet do Węglińca. Miałem ponad 1,5 godziny czasu i ze względu na panującą niską temperaturę większość spędziłem w holu dworca. Mój pociąg złożony z 4-członowego Impulsa został podstawiony kilkanaście minut przed odjazdem. Po odjeździe od razu u konduktora zakupiłem bilet EURO-NYSA na dalszą część podróży. W przeciwieństwie do zeszłorocznego wyjazdu do Drezna tym razem wszystkie pociągi jechały planowo. Z Węglińca do Zgorzelca jechałem szynobusem serii SA108, natomiast granicę przekroczyłem w SA135. W Görlitz kilkanaście minut postoju i przesiadka na Desiro spółki Trilex, by po 20 minutach jazdy dotrzeć do Löbau. |
Do Löbau dotarłem chwilę po godzinie 8. Ponieważ wystawa była otwarta od godziny 10 postanowiłem chwilę rozejrzeć się w pobliżu dworca i sfotografować jeszcze 2 pociągi osobowe, po czym udałem się do hali targowej. Kasy otwarte zostały chwilę przed godziną 10 i już trochę ludzi przybyło. Jak się później okazało zwiedzających było bardzo dużo. Przy niektórych makietach musiałem trochę odczekać, zanim mogłem dojść i porobić jakieś zdjęcia i filmy. Z tego powodu niestety nie mogłem sfotografować niektórych szczegółów na najciekawszych makietach, ponieważ chciałem jednak zdążyć na pociąg o 15:11. Zwiedzanie hali targowej zajęłó mi blisko 3 godziny i zacząłem się obawiać, że nie zdążę na pociąg, ponieważ miałem jeszcze do obejrzenia makiety w hali kwiatowej. Na szczęście w niej nie było tak wielu makiet, ale za to dwie z nich zatrzymały mnie na dłuższą chwilę, mianowicie makieta w wielkości 1 odwzorowująca koleje amerykańskie oraz makieta w TT odwzorowująca koleje czeskie. Podsumowując można było zobaczyć modele kolejowe we szystkich wielkościach od Z do 2 w większości bardzo ładnie wykonane. Jako ciekawostka były również modele z drewnianymi nadwoziami w wielkości 1 oraz blaszane modele w wielkości S. |
Na peron wróciłem około gidzyny 14:40 i w tedy zauważyłem, że po torze dojazdowym do magazynu jeździła lokomotywa manewrowa 105 015-2 należąca do stowarzyszenia Ostsächsische Eisenbahnfreunde e.V. Szybko postanowiłem pójść na wiadukt na Weißenberger Straße by dojść do magazynu i zrobić mu kilka lepszych zdjęć. W magazynie znajduje się makieta kolejowa wspomnianego stowarzyszenia, a na torze przy nim stoi wagon restauracyjny, który w dalszym ciągu służy jako restauracja. Niestety nie miałem już czasu, aby obejrzeć makietę ani przejechać się w kabinie tej lokomotywy. Zrobiłem kilka ujęć i szybko wróciłem na peron na 4 minuty przed moim pociągiem. Ten kurs był przyspieszony i skład złożony był z 2 autobusów szynowych serii 642 (Desiro). Ponieważ nie zatrzymywał się na żadnych przystankach pośrednich do Görlitz dotarłem w 15 minut i po kolejnych 13 minutach na pokładzie SA135 Kolei Dolnośląkich opóściłem Niemcy. W Zgorzelcu ponownie przesiadka. Tym razem było 40 minut czasu, ale szynobus (kolejny SA135) stał już przy peronie, więc postanowiłem zająć już miejsce. W międzyczasie przyjechał SA105 spółki PolRegio, ale już nie wychodziłem, żeby go sfotografować. W Węglińcu kolejna przesiadka, tym razem na pięcioczłonowego Impulsa, którym już pojechałem do Wrocławia, gdzie miałem około pół godziny czasu do odjazdu pociągiem "Barnim" ze Szczecina do Katowic. Podróż powrotna również przebiegła bez problemów i do Katowic przyjechałem nawet 3 minuty przed czasem. Ze względu na komplenty brak skomunikowań pociągów Kolei Śląskich z InterCity (Barnim ma planowy przyjazd o godz. 21:26, a pociąg do Zwardonia odjeżdżał o 21:24) ponownie poprosiłem rodziców, by po mnie przyjechali i ostatecznie do domu przyjechałem około gidzyny 22, jak to wcześniej zaplanowałem. |
Łącznie podczas tego wyjazdu przejechałem koleją 759km i jechałem według poniższego planu: |
Tychy Tęcza (22:36) - Katowice al. Korfantego (23:27) - autobus linii 1 |
Katowice (00:17) - Wrocław Główny (03:10) - IC-38174 "Przemyślanin" rel. Przemyśl Gł. - Szczecin Gł. |
Wrocław Główny (04:43) - Węgliniec (06:31) - KD-69551 rel. Wrocław Gł. - Lubań Śl. |
Węgliniec (06:56) - Zgorzelec (07:20) - R-76311 rel. Żagań - Zgorzelec |
Zgorzelec (07:28) - Görlitz (07:31) - KD-5302 rel. Jelenia Góra - Görlitz |
Görlitz (07:50) - Löbau(Sachs) (08:10) - RB-74134 rel. Görlitz - Dresden Hbf. |
Löbau(Sachs) (15:11) - Görlitz (15:26) RE-74109 rel. Dresden Hbf. - Görlitz |
Görlitz (15:39) - Zgorzelec (15:43) KD-5313 rel. Görlitz - Jelenia Góra |
Zgorzelec (16:20) - Węgliniec (16:45) KD-69868 rel. Zgorzelec - Węgliniec |
Węgliniec (16:56) - Wrocław Główny (18:39) KD-69542 rel. Węgliniec - Wrocław Gł. |
Wrocław Główny (19:08) - Katowice (21:26) IC-84101 "Barnim" rel. Szczecin Gł. - Katowice |
Zdjęcia z tej wycieczki. |
Filmy z tego wyjazdu. |