W 3 weekend lutego po raz 13 w niemieckim Dreźnie organizowane były targi Erlebnis Modellbahn. Z racji stanowczo niewielkiej odlełości od granicy postanowiłem zaplanować na ten czas urlop i w tym roku się tam wybrać. Zaplanowałem dojazd nocą z czwartku na piątek i powrót kolejnej nocy. Ponieważ chciałem na miejsce dotrzeć jak najwcześniej postanowiłem z Wrocławia do Drezna pojechać z kilkoma przesiadkami, by przy halach targowych być przed godz. 10:00 (tj. przed otwarciem targów). Niestety od samego początku pociągi, którymi jechałem doznawały opóźnień. Wpierw osobowy, którym jechałem do Katowic oczekiwał na Mąkołowcu przez ok. 10 minut na zwolnienie szlaku z powodu prac torowych. To nie było źle, ponieważ rozkładowo w Katowicach miałem 50 minut czasu na przesiadkę. Po drodze sprawdzałem w serwisie infopasazer.intercity.pl, czy mój pociąg, którym miałem jechać do Wrocławia jest planowo.Okazało się, że do Krakowa dotarł planowo, lecz wyjechał z niego z 50-minutowym opóźnieniem. Ponieważ we Wrocławiu miałem nieco ponad godzinę na przesiadkę miałem ndzieję, że nie zwiększy opóźnienia. Na szczęście zarówno do Katowic jak i do Wrocławia dotarł z takim samym opóźnieniem i bez problemu zdążyłem na pociąg Kolei Dolnośląskich, którym jechałem do Węglińca. Po drodze Impuls złapał kilka minut opóźnienia, ale pociąg Regio, którym jechałem dalej do Zgorzelca stał przy tym samym peronie, więc nie miałem problemu. Do Zgorzelca dotarłem planowo. Niestety pociąg z Jeleniej Góry do Görlitz, którym miałem przekroczyć granicę miał ok. 20 minut opóźnienia, a w Görlitz miałem tylko 14 minut na przesiadkę. Niemiecki pociąg niestety na nas nie zaczekał i musiałem spędzić tutaj ok. 50 minut. Kolejnym pociągiem do Drezna był bezpośredni z Wrocławia. Postanowiłem na chwilę wyjść przed dworzec sfotografować kilka tramwajów. Pociąg z Wrocławia składający się z jednego szynobusu Desiro przyjechał punktualnie. W Görlitz dołączony został drugi taki zespół. Do stacji Dresden Mitte, z której było najbliżej do hal targowych dotarłem rozkładowo i pomimo późniejszego przyjazdu postanowiłem przejść się pieszo na miejsce targów fotografując po drodze kilka tramwajów. |
Na miejsce dotarłem ok. godz. 10:45. Otwarte były wszystkie 4 kasy i w kolejce po bilet czekałem ok. 10 minut. Wiedząc, że spędzę tam kilka godzin oddałem kurtkę do szatni i udałem się w kierunku hali numer 3, w której znajdowały się modele kolei ogrodowych kursujące po całej hali. W korytarzu ustawionych było kilka makiet oraz stoisk sklepów i stowarzyszeń. Po sfotografowaniu ich wszedłem do hali 3 obejrzeć koleje ogrodowe, jekie do tej pory widywałem jedynie na filmach i w programie Eisenbahn Romantik. Po kilkunastu minutach udałem się dalej no hali numer 4 fotografując i filmując po drodze kolejne makiety. Hala 4 pełna była makiet różnej wielkości w różnych skalach oraz stoisk firm i sklepów. Wpierw zrobiłem rundę "rozpoznawczą", by obejrzeć wpierw stoiska oraz zebrać darmowe katalogi z nowościami. Następnie rozpocząłem fotografowanie oraz filmowanie wszystkich makiet. Niektóre makiety były naprawdę bardzo ładnie wykonane, ale mnie spodobały się również stare blaszane modele pochodzące nawet z lat 40-tych. W międzyczasie o godz. 14:15 na stoisku stacji telewizyjnej SWR prowadzący program Eisenbahn Romantik p. Hagen von Ortloff rozpoczął rozdawanie autografów, a ponieważ oglądam ten program od dzieciństwa również ustawiłem się w kolejce. Po otrzymaniu autografu poprosiłem też o zdjęcie pamiątkowe. |
Kontynuowałem fotografowanie makiet spoglądając co chwilę na zegarek, ponieważ chwilę po godz. 18 miałem ostatni pociąg do Wrocławia (i jednocześnie ostatni z możliwością przesiadki na pociągi do Polski), a chciałem jeszcze "złapać" kilka pociągów na dworcu. Ostatecznie z targów wyszedłem ok. godz. 16:15. Przy wyjściu postanowiłem jeszcze zakupić wagon pamiątkowy w skali TT z 10 edycji tych targów, którym był wagon plandekowy serii Rils. O ile poranek zapowiadał się słonecznie, o tyle po opuszczeniu targów zaczął padać deszcz. Po odczekaniu kilkunastu minut wsiadłem w tramwaj linii 10 i udałem się na dworzec głowny. Ma on dosyć ciekawą konfigurację, ponieważ hol dworca znajduje się po środku, po bokach znajdują się po 2 perony przelotowe, od strony wschodniej między tymi peronami znajduje się kilka torów odstawczych na tym samym poziomie, a od strony zachodniej kilka metrów niżej znajdują się 4 perony czołowe. Mając nieco ponad godzinę do mojego pociągu przeszedłem się po wszystkich peronach fotografując i filmując spotkane pociągi. |
Nadeszłą w końcu chwila by opuścić Drezno. Udałem się na właściwy peron i jako pociąg do Wrocławia stał skład 3 SZT Desiro, lecz ostatni w składzie odłączany był w Görlitz. Zmęczony całodniowym chodzeniem z obładowanym katalogami plecakiem rozsiadłem się w pierwszym szynobusie i zmęczony część 4-godzinnej podróży przespałem. Do Wrocławia dojechałem planowo. Pociąg, którym jechałem dalej do Katowic rozpoczynał tutaj bieg, więc nie musiałem się martwić, że przyjedzie opóźniony. Na kilka minut przed odjazdem EP07-1015 podstawił się z 4 zdeklasowanymi wagonami 1 klasy w peron. Po zrobieniu zdjęcia zająłem swoje miejsce w przedziale. Pociąg ten przyjeżdżał do Katowic tuż po godzinie 1 w nocy i ponieważ o tej porze nic nie jedzie w kierunku Tychów (autobus nocny jest dopiero o godz. 2:55, a pierwszy pociąg o godz. 4:38) rodzice zgodzili się przyjechać po mnie samochodem. Do Katowic przyjechałem punktualnie i ostatecznie przed godz. 2 wróciłem do domu. |
Łącznie podczas tego wyjazdu przejechałem koleją 940km i jechałem według poniższego planu: |
Tychy os. O (22:35) - Tychy dw. PKP (22:53) autobus linii 273 |
Tychy (23:11) - Katowice (23:30) KŚ-49516 rel. Bielsko-Biała Gł. - Katowice |
Katowice (0:20) - Wrocław Gł. (3:40) IC-38174 "Przemyślanin" rel. Przemyśl. Gł. - Szczecin Gł. |
Wrocław Gł. (4:52) - Węgliniec (6:37) KD-69561 rel. Wrocław Gł. - Lubań Śląski |
Węgliniec (6:50) - Zgorzelec (7:14) R-76309 rel. Żagań - Zgorzelec |
Zgorzelec (7:27) - Görlitz (7:31) KD-5820 rel. Jelenia Góra - Görlitz |
Görlitz (7:45) - Dresden Mitte (9:17) TL-81134 rel. Görlitz - Dresden Hbf |
Görlitz (8:45) - Dresden Mitte (9:56) KD-5790/TLX-80204 rel. Wrocław Gł. - Dresden Hbf |
Dresden Mitte - Messe Dresden - pieszo |
Messe Dresden (16:27) - Hauptbahnhof (16:41) tramwaj linii 10 |
Dresden Hbf (18:08) - Wrocław Gł. (22:02) TLX-80213/KD-5795 rel. Dresden Hbf - Wrocław Gł. |
Wrocław Gł. (22:38) - Katowice (1:08) TLK-63170 "Karpaty" rel. Wrocław Gł. - Kraków Płaszów |
Zdjęcia z tej wycieczki. |
Filmy z tego wyjazdu. |